Betalningsuppdrag

Betalningsuppdrag är när du överlåter till en redovisningskonsult att hantera ditt företags betalningar via ditt företags bankkonto. I betalningsuppdraget har redovisningskonsulten befogenhet att sköta betalningar för din räkning. Godkännandet från dig som kund sker genom attest av fakturor etcetera. Då redovisningskonsulten oftast sköter hela ekonomihanteringen åt företaget blir betalningsuppdraget en naturlig del.

Smidig hantering av betalningar

Ett företag hanterar oftast flera olika typer av betalningar, allt från leverantörsbetalningar till utbetalning av löner och moms. Då sköts in- och utbetalningar med van hand av redovisningskonsulten som bevakar, stämmer av kontot och ser till att betalningarna görs i tid och löper på smidigt. Med hjälp av Redovisningskonsulten får ditt företag ordning och reda i hanteringen av betalningar och du kan istället fokusera på din verksamhet.

Betalningsuppdrag för betalningar i tid

En viktig del av betalningsuppdraget är att fakturorna blir betalda i tid. Genom att överlåta hanteringen av företagets betalningar till en redovisningskonsult kan du vara trygg med att betalningarna genomförs korrekt. Att ge redovisningskonsulten dispositionsrätten till företagets bankkonto innebär ett stort ansvar. En professionell redovisningskonsult hanterar detta säkert enligt Rex – Svensk standard för redovisningsuppdrag. Förutsättningarna i betalningsuppdraget regleras noga i det uppdragsavtal som tecknas mellan dig som kund och din redovisningsbyrå.